กรุณาใช้ตัวระบุนี้เพื่ออ้างอิงหรือเชื่อมต่อรายการนี้:
http://ir.sru.ac.th/handle/123456789/1142
ระเบียนเมทาดาทาแบบเต็ม
ฟิลด์ DC | ค่า | ภาษา |
---|---|---|
dc.contributor.author | พรวฤนท์ สว่างจันทร์ | en_US |
dc.date.accessioned | 2025-10-17T05:06:10Z | - |
dc.date.available | 2025-10-17T05:06:10Z | - |
dc.date.issued | 2568-09-17 | - |
dc.identifier.uri | http://ir.sru.ac.th/handle/123456789/1142 | - |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการจัดการเรียนการสอนด้านการเสริมสร้างความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็งของครูในระดับปฐมวัย วิเคราะห์ลักษณะความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็งตามสภาพที่พึงประสงค์ของเด็กปฐมวัย พัฒนารูปแบบการจัดการเรียนการสอนของครูปฐมวัยในการเสริมสร้างเด็กปฐมวัยสู่ความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็ง และการนำเสนอรูปแบบการจัดการเรียนการสอนในการเสริมสร้างเด็กปฐมวัยสู่ความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็งต่อหน่วยงานและกลุ่มเป้าหมายที่เกี่ยวข้อง ขั้นตอนการวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ระยะ คือ ระยะที่ 1 การศึกษาสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการจัดการเรียนการสอน และศึกษาลักษณะความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็ง โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากครูผู้สอนระดับปฐมวัย ผู้บริหารโรงเรียน และผู้ปกครองของเด็กปฐมวัย ใช้แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์ ระยะที่ 2 การสร้างและพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนการสอนของครูปฐมวัย โดยประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ของรูปแบบจากผู้เชี่ยวชาญ และระยะที่ 3 การศึกษาผลการพัฒนาและการนำเสนอรูปแบบการจัดการเรียนการสอน ทดลองใช้รูปแบบกับเด็กปฐมวัยชั้นอนุบาลที่ 3 จำนวน 13 คน ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2565 ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพการจัดการเรียนการสอนด้านการเสริมสร้างความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็งในภาพรวมสภาพปัจจุบัน อยู่ในระดับปานกลาง ( x = 3.21, S.D.= 1.37) และสภาพที่พึงประสงค์ อยู่ในระดับมากที่สุด ( x = 4.58, S.D.= .63) เมื่อวิเคราะห์ค่าดัชนี (PNI(modified)) ลำดับความสำคัญของการศึกษาความต้องการจำเป็นสภาพการจัดการเรียนการสอนด้านการเสริมสร้างความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็ง โดยความคิดเห็นส่วนใหญ่พิจารณาในภาพรวม (PNI(modified) = 0.44) และลักษณะความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็งตามสภาพที่พึงประสงค์ของเด็กปฐมวัย ได้แก่ เด็กที่สามารถเล่นหรือทางานร่วมกับเพื่อนอย่างมี เป้าหมายได้เหมาะสมตามช่วงวัย เด็กที่มีความรับผิดชอบต่องานที่ได้รับมอบหมายได้สำเร็จ และเด็กที่สามารถปฏิบัติกิจวัตรประจำวันด้วยตนเองได้ 2) การสร้างและพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนการสอนของครูปฐมวัย ประกอบด้วย ทฤษฎีและแนวคิดพื้นฐาน หลักการ วัตถุประสงค์ สาระการเรียนรู้ กิจกรรมการเรียนรู้ สื่อการเรียนรู้ และการวัดและประเมินผล เป็นรูปแบบการจัดการเรียนการสอนของครูปฐมวัยฯ มีขั้นตอนการสอน 5 ขั้นตอนประกอบด้วย ขั้นที่ 1 ขั้นตั้งคำถาม/ประเด็น ขั้นที่ 2 ขั้นคิดไตร่ตรอง ขั้นที่ 3 ขั้นสะท้อนความคิด และเชื่อมโยงประสบการณ์เดิม ขั้นที่ 4 ขั้นแสวงหาคำตอบ และ ขั้นที่ 5 ขั้นเสนอผล และหลักคำสอนของพระพุทธศาสนา ได้แก่ อริยสัจ 4 ทุกข์ สมุทัย นิโรธ มรรค 3) การศึกษาผลการพัฒนาและการนำเสนอรูปแบบการจัดการเรียนการสอน โดยภาพรวม พบว่า เด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ตามรูปแบบการจัดการเรียนการสอนของครูปฐมวัยมีคะแนนความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็งของเด็กปฐมวัย หลังการทดลองสูงกว่าการทดลอง โดยมีคะแนนพัฒนาการสัมพัทธ์วิเคราะห์หาจำนวนและร้อยละของเด็กปฐมวัยที่มีคะแนนพัฒนาการ เป็นรายบุคคลอยู่ในเกณฑ์พัฒนาการระดับสูง ( x = 53.13, S.D. = 18.66) | en_US |
dc.description.sponsorship | This research aims to analyze the current and desirable conditions of teaching and learning management on strengthening the citizenship of teachers at the early childhood level. Analyze the characteristics of strong citizenship according to the desirable conditions of early childhood. Develop a model of teaching and learning management of early childhood teachers in enhancing early childhood children to become strong citizens. And the presentation of teaching and learning management models in enhancing early childhood children to become strong citizens for relevant agencies and target groups. The research process is divided into 3 phases : Phase 1 Study of current and desirable conditions of teaching and learning management and studying the characteristics of a strong citizen by collecting information from Primary school Teachers, School Administrator and Parents of early childhood. Use questionnaires and interview forms. Phase 2 Creation and development of instructional management model for early childhood teachers by assessing the suitability and feasibility of the model from an expert. And the third phase is the study of the development results and the presentation of the teaching and learning management model. The model was tested with 13 preschool children in Kindergarten 3 in the first semester of the academic year 2022. The results showed that 1) Conditions of teaching and learning management for strengthening citizenship as a whole, current conditions at the moderate level (x = 3.21, S.D.= 1.37) and desirable conditions at the level the most (x = 4.58, S.D.= .63) when analyzing the index (PNI(modified))Education priorities needs and conditions for teaching and learning to strengthen citizenship. Most of the opinions are considered in general. (PNI(modified) =0.44)and strongcitizenship characteristics according to the desirable conditions of early childhood children, including: Children who are able to play or work with friends with a purposeful goal are appropriate for their age. Children who are responsible for the tasks assigned successfully. And children who can perform daily routines on their own. 2) Creation and development of teaching and learning management model for early childhood teachers consisting of Fundamental theories and concepts, Principle, Objective, Learning Content, Learning Activities, Learning Materials and Measurement and evaluation. It is a model of teaching and learning management for early childhood teachers. There are 5 steps in the teaching process, which are: Step 1 Asking questions/issues Step 2 Think Step 3 Reflection Step and linking previous experiences Step 4 Seeking Answers And the 5th step, the presentation stage. And the teachings of Buddhism, including The Four noble Truths. 3) An overall study of the development results and presentation of the teaching and learning management model. It was found that early childhood children who received the learning experience according to the teaching management model of early childhood teachers. Have a strong citizenship score of a Primary child. After the experiment higher than the experiment. The relative development scores were analyzed for the number and percentage of early childhood children with developmental scores. Individually is in a high level of development (x = 53.13, S.D. = 18.66) | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี | en_US |
dc.subject | พลเมืองที่เข้มแข็ง | en_US |
dc.subject | รูปแบบการจัดการเรียนการสอน | en_US |
dc.subject | เด็กปฐมวัย | en_US |
dc.title | การพัฒนาเด็กปฐมวัยสู่ความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็ง | en_US |
dc.title.alternative | Early Childhood Development to Build Active Citizenship | en_US |
dc.type | Research Report | en_US |
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล: | DI: Research Reports |
แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
แฟ้ม | รายละเอียด | ขนาด | รูปแบบ | |
---|---|---|---|---|
Pornwarin.pdf | 19.27 MB | Adobe PDF | ดู/เปิด |
รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น